RASIONAL PENDIDIKAN MUZIK DI SEKOLAH
Asas muzik iaitu irama dan pic, memang sedia terdapat dalam pertuturan dan pergerakan harian. Keadaan ini menjadikan kanak-kanak berasa senang dan memberi respon secara spontan dalam melahirkan ekspresi diri. Kecenderungan seperti ini apabila dikendalikan dengan baik, memainkan peranan yang efektif dalam proses perkembangan diri kanak-kanak.
PENDIDIKAN MUZIK DAN KREATIVITI
Lorrin Hollander (2002 ) menyatakan muzik sangat berpengaruh dalam diri seorang kanak-kanak iaitu:
“ Children are born wildly creative that is who they are. Their vision, imagination, intuition, dream mythology and capacity to play, are fully formed. They are born artist: dancers who write the rhythmically; musicians-singing intervals long before they speak language. They are deepest selves, a priori, being the full self-expression of the artist. That is who they are.
( Hollander 2002)
Muzik mempengaruhi kreativiti kanak-kanak secara semulajadi dan kanak-kanak dilahirkan dengan muzikaliti seperti menari, dan menyanyi serta berkebolehan muzik lain dalam diri kanak-kanak sebelum mampu bercakap.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan