SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA ......WELCOME...... SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA

Isnin, 22 April 2013


RASIONAL PENDIDIKAN MUZIK DI SEKOLAH

Asas muzik iaitu irama dan pic, memang sedia terdapat dalam pertuturan dan pergerakan harian. Keadaan ini menjadikan kanak-kanak berasa senang dan memberi respon secara spontan dalam melahirkan ekspresi diri. Kecenderungan seperti ini apabila dikendalikan dengan baik, memainkan peranan yang efektif dalam proses perkembangan diri kanak-kanak.


PENDIDIKAN MUZIK DAN KREATIVITI
Lorrin Hollander (2002 ) menyatakan muzik sangat berpengaruh dalam diri seorang kanak-kanak iaitu:

“ Children are born wildly creative that is who they are. Their vision, imagination, intuition, dream mythology and capacity to play, are fully formed. They are born artist: dancers who write the rhythmically; musicians-singing intervals long before they speak language. They are deepest selves, a priori, being the full self-expression of the artist. That is who they are.
                                                                                                                                    ( Hollander 2002)

Muzik mempengaruhi kreativiti kanak-kanak secara semulajadi dan kanak-kanak dilahirkan dengan muzikaliti seperti menari, dan menyanyi serta berkebolehan muzik lain dalam diri kanak-kanak sebelum mampu bercakap.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan